Yin Yoga

Yin Yoga is voor lichamelijk en geestelijk herstel. Yin Yoga is een rustige vorm van bewegen die op het dieper gelegen bindweefsel (rondom gewrichten en ruggenwervels) inwerkt. Het herstelt kraakbeen en versoepelt de gewrichten. Vooral het gebied rond de heupen en de rug wordt verbeterd. Yin Yoga werkt ook goed bij klachten als fibromyalgie en reuma. Deze vorm van bewegen heeft tevens een rustgevend, ontspannend effect. Het wordt ook wel herstellende yoga genoemd. Bij regelmatige beoefening wordt je leniger, klachten aan de rug (ook hernia), heupen, heiligbeen (sacrum, SI-gewricht) en bekken worden verminderd of verdwijnen zelfs. Je wordt bovendien stressbestendiger en je immuunsysteem (afweer) wordt verbeterd.

 

Je neemt houdingen aan (voornamelijk vanuit zit of liggend) op een passieve manier (zonder spierkracht), maar toch intensief. Je voelt dus wel dat het op je lichaam inwerkt. De houdingen houd je een aantal minuten vast (gemiddeld tussen de 3 en 5 minuten). Dit is nodig om in te kunnen werken op die diepere lichaamslagen. Je werkt altijd op je eigen niveau en wordt geholpen om de houding aan te passen naar wat bij jouw lichaam past. We werken in stilte, met de aandacht naar binnen en met zachte muziek op de achtergrond. Na elke intensieve houding krijg je ook de tijd om weer bij te komen en wordt er een ontspannen rust- en tussenhouding gegeven.

 

Doordat je de houding langer vasthoudt, wordt je dieper gelegen bindweefsel opgerekt, soepeler gemaakt. De vochthuishouding in je lichaam wordt hersteld. Hierdoor worden de gewrichten soepeler, kraakbeen wordt hersteld. Yin Yoga werkt dus diep herstellend en gaat veroudering tegen. Met deze vorm van yoga wordt ook je lichaamsbewustzijn verbeterd. In het dagelijks leven leer je zo ook beter wat je grenzen zijn en deze te respecteren. Doordat je langere tijd ontspannen in een houding leert te blijven, die best intensief kan zijn, word je in het dagelijkse leven mentaal veerkrachtiger, dus stressbestendiger. Yin Yoga kan ook goed gebruikt worden om beter te slapen en te leren ontspannen.

 

VOOR WIE?

Yin Yoga is geschikt voor beginners én gevorderden. Voor iedereen die van een zachte en rustige les houdt. Iedereen kan Yin Yoga doen: vrouw, man, jong of oud, stijf of lenig. Iedereen oefent op zijn of haar niveau in een groep waar iedereen gelijkwaardig is. De nadruk ligt op wat je wel kunt en niet andersom, het gaat dus niet om prestatie!

Yin Yoga wordt 3x per week gegeven. Op de maandag-, dinsdag- en woensdagavond om 19.00 uur.

 

EFFECTEN VAN YOGA!

Als je eenmaal per week oefent dan zul je binnen een half jaar merken dat je sterker en leniger wordt.

Als je twee tot driemaal per week oefent dan kom je tot behoorlijk grote veranderingen.

En als je elke dag yoga oefent (als is het maar 15 minuten per dag) dan verander je daarmee je leven.

Een keer per week een Yin Yoga les volgen lijkt misschien niet zo’n grote inzet, toch verandert het meer dan je zou denken. Je gaat namelijk de rest van de week je lichaam anders gebruiken, je wordt meer bewust van je houding, je manier van bewegen, je gaat bewuster eten & drinken en je ademhaling verbetert. Het werkt enorm door en op het korte maar vooral lange termijn ervaar je alleen maar alle prachtige voordelen voor body & mind.

 


★ Yogatherapeut i.o. (IAYT 800); International Association of Yoga Therapists® (IAYT), The Yoga Therapy Institute (YTI)
★ Advanced Yoga Teacher (RYT 500+)Yoga Alliance International®
★ Lid van Vereniging Yogadocenten Nederland (VYN); member of European Union of Yoga (EUY), waarborging kwaliteitsyoga
★ AGB-codes: 90064654 & 90105381